bing

Mitä on CRM?

Vi har 25 års fartstid, over 50 000 brukere og får 1000 nye kunder hvert år. Vi kan CRM.

"Yli 2/3 asiakkaista, jotka jättävät palveluiden toimittajat, tekevät sen huonon asiakkuudenhallinnan vuoksi.”

CRM, eli asiakkuudenhallinta, on lyhenne sanoista customer relationship management ja siinä on kyse aktiivisesta työstä asiakassuhteiden parissa. Tämä tapahtuu useimmiten CRM-järjestelmän avulla.

CRM-järjestelmä on IT-tuki, joka antaa täyden hallinnan asiakastietoihin, auttaa asiakastutkimuksissa ja myynti- ja markkinointistrategioissa sekä luo sujuvia ratkaisuja asiakastukeen ja analyyseihin.

CRM:n ja CRM-järjestelmän tarkoitus on aikaansaada tyytyväisiä asiakkaita, jotka jäävät asiakkaiksi ja jotka puhuvat hyvää yrityksestäsi. Tapaamme sanoa, että kyseessä on palkitseva filosofia – yhdistettynä valtavan fiksuun tekniikkaan.

Etuja CRM:n kanssa työskennellessä

Erotut toimittajana

Korkealaatuisten tuotteiden ja palveluiden valikoima on valtava. Lisäksi hintakilpailu on kivenkovaa. Kun asiakkaat kokevat, että vaihtoehdot ovat samanarvoisia toimittajasta riippumatta, he valitsevat tietysti yrityksen, joka on “paras”. Kun hinnat ja tuotteet ovat samanarvoisia, päätökset perustuvat tunteisiin. Asiakkaat ostavat järjen sijaan sydämellä.

Genom att arbeta med CRM ser du till att det är ditt företag som kunderna har starkast relation till. Var enkel att ha att göra med. Håll vad du lovar. Överraska positivt då och då. Svårare än så är det inte att slå konkurrenterna på fingrarna.

Parempia asiakaskokemuksia ja markkinointia

I dag er kundene – mer enn noen gang – motiverte til å snakke om sine kundeopplevelser, og gjerne i negative ordelag på nettet. Arbeid derfror proaktivt med grundig salgsstøtte og god kundebehandling. Kunder blir positivt overrasket og skriver om den gode erfaringen i stedet. CRM-systemer bidrar derfor til god, billig og effektiv markedsføring.

Kun työskentelet ennakoivasti hyvän myyntiprosessin ja kunnon asiakkuudenhallinnan avulla, asiakaskokemuksesta tulee parempi. Asiakkaista tulee positiivisesti yllättyneitä ja he myös kirjoittavat siitä. CRM on siis todella hyvää, edullista ja tehokasta markkinointia.

Yrityksesi omistaa suhteet

Myös sellainen tilanne saattaa tulla eteen, että joku myyjistäsi päättääkin lopettaa, joko perustaen oman yrityksen tai siirtyen kilpailijalle. Ilman perin pohjin ajateltua CRM-työtä ja hyvää järjestelmää ajatus voi olla painajainen. Ensinnäkin voi olla vaikeaa tietää, keihin asiakkaisiin myyjäsi on ollut yhteydessä ja mitä on sovittu ja luvattu. Tai olla varma siitä, etteivät asiakkaat siirry myyjän mukana tämän uuteen työpaikkaan.

Jos yrityksesi työskentelee aktiivisesti asiakassuhteiden kanssa CRM-järjestelmässä, haavoittuvuus vähenee. Tällöin yrityksesi omistaa asiakastiedon yksittäisten työntekijöiden sijaan ja kaikilla on näkymä siihen, mitä on sanottu ja tehty – milloin, koska ja kenen toimesta. Siten sinä tai kollegasi voitte ottaa viestikapulan vauhdissa vastaan ongelmitta.

Erotut toimittajana

Korkealaatuisten tuotteiden ja palveluiden valikoima on valtava. Lisäksi hintakilpailu on kivenkovaa. Kun asiakkaat kokevat, että vaihtoehdot ovat samanarvoisia toimittajasta riippumatta, he valitsevat tietysti yrityksen, joka on “paras”. Kun hinnat ja tuotteet ovat samanarvoisia, päätökset perustuvat tunteisiin. Asiakkaat ostavat järjen sijaan sydämellä.

CRM:n kautta työskennellen varmistat, että asiakkailla on vahvin suhde juuri sinun yritykseesi. Ole sellainen, jonka kanssa on helppo olla tekemisissä ja pidä se, minkä lupaat. Yllätä silloin tällöin positiivisesti. Ei ole tämän vaikeampaa näpsäistä kilpailijoitaan sormille.

Järjestys ja selkeys

Jotta asiakassuhteiden kanssa voidaan työskennellä jäsennellysti, tarvitaan järjestystä ja selkeyttä. Siksi se onkin monien yritysten ensimmäinen ja tärkein tavoite CRM:n liittyen. CRM-järjestelmä kokoaa kaiken asiakastiedon yhteen paikkaan.

Tehostaminen

Kun kaikki tieto on koottuna yhteen paikkaan, voit työskennellä tehokkaasti asiakassuhteiden kanssa. Valitse tarvitsemasi listat, tilastot ja raportit CRM-järjestelmässä yhdellä vilkaisulla.

Tule asiakasmagneetiksi

Kun asiakastieto on järjestyksessä ja arjen jäsentely tehokkaampaa, yritykseltä löytyy tilaa yllättää asiakkaat erityisen hyvällä asiakaspalvelulla. Joten anna siis heille hieman enemmän. On suuri mahdollisuus, että asiakkaistasi tulee niin tyytyväisiä, että he pysyvät luonasi – ja puhuvat muiden kanssa positiivisesti yrityksestäsi.

3 myter om CRM

Myytti 1: ”CRM-järjestelmän tulee ratkaista kaikki, muuten sitä ei tulla käyttämään”

Se, että kaikki on yhdessä järjestelmässä, voi luoda suuren järjestelmähirviön, jota on vaikea pitää päivitettynä ja jota käyttäjien on vaikea käyttää. Ajatus hyvän CRM-järjestelmän yhteydessä on täysin päinvastainen. Uskomme ”lajinsa paras” -ajatteluun, mikä tarkoittaa että kaikkien järjestelmien tulee tehdä se, missä ne ovat parhaita, ja järjestelmät vain integroidaan toisiinsa. Tämä ei suinkaan merkitse sitä, että kaikkien työntekijöiden täytyisi työskennellä useissa eri järjestelmissä. Sen sijaan tieto päätyy sinne, minne se kuuluukin ja kaikki osastot saavat järjestelmän, joka sopii heille kaikkein parhaimmin.

Myytti 2: ”CRM-järjestelmä johtaa hallintotoimien lisääntymiseen”

CRM-järjestelmä merkitsee pitkässä juoksussa vähentynyttä hallinnollista työtä sekä vähempää tiedon etsintää. Työskentelytapoja on aina vaikeaa muuttaa, mutta tarjoamalla käyttäjille arkea helpottavia toimintoja voimme taata, että järjestelmää tullaan käyttämään. Ajattele raporttia kuukauden tuloksesta, käyttökelpoista soittolistaa, jonka myyjä saa suoraan käteen tai markkinointiosastoa, joka saa sähköpostilistan ulos 30 sekunnissa.

Myytti 3: ”CRM:n toteuttaminen on kallista ja sopii vain suurille yrityksille”

Nykyään markkinoilla on useita tuhansia CRM-järjestelmiä. Jotkut niistä ovat täysin maksuttomia, kun taas toiset vaativat suuremman investoinnin. Jokaiselle lompakolle löytyy oma sopiva ratkaisunsa - muutaman kympin kuukausiprojekteista lähtien aina satojen tuhansien summiin. Summasta riippumatta sijoitetun pääoman tuotto (ROI) on tärkeä.

Tutkimukset osoittavat, että CRM-järjestelmää käyttäessäsi saat investoinnin takaisin noin kahdeksankertaisena (Nucleus Research – Report 0128, 2014). Tämän selkeämpää sijoitetun pääoman tuottoa on vaikea löytää. Mutta sellaisen tuoton saavuttaminen asettaa vaatimuksia sekä tilaajalle että toimittajalle. Investointi ei maksa itseään takaisin pelkästään siten, että asennat ohjelman, vaan järjestelmää tulee myös käyttää. Halutessasi tietää lisää siitä, kuinka käytät tehokkaammin CRM-järjestelmää ja kuinka saat varmemmin korkeaa sijoitetun pääoman tuottoa, voit ladata tämän julisteen, joka kuvaa projektin vaihe vaiheelta.

Ole huolellinen siinä, että laadit budjetin, aikataulun ja projektiryhmän, varmistaen näin saavasi sijoittamasi rahat takaisin - vähintään kahdeksankertaisesti. Silloin CRM-projektistasi ei tule kallis, vaan sen sijaan siitä tulee paras koskaan tekemäsi investointi.

Yli 40 000 Lime CRM -käyttäjää Pohjoismaissa!